Sinds eind 1999 ben ik werkzaam als CRM-adviseur. Daarvoor was ik ruim 30 jaar werkzaam in diverse commerciële en leidinggevende functies bij handels- en productiebedrijven.

Die ervaring is het fundament voor mijn huidige activiteit, het doorlichten van verkoop- en/of interne communicatie-processen op hun effectiviteit, efficiency en rendement. De afgelopen 15 jaren heb ik als zelfstandig adviseur bij uiteenlopende organisaties CRM-implementaties voorbereid en begeleid.

Die ervaringen hebben mij in 2009 geïnspireerd tot het schrijven publiceren van het gratis e-book “CRM invoeren stap voor stap“. Het e-book is een praktisch naslagwerk boordevol tips, voorbeelden en do’s en dont’s. Geschreven in normaal Nederlands en zoveel mogelijk zonder CRM-jargon. Inmiddels is het e-book vele duizenden keren gedownload.

CRM-implementeren betekent anders gaan werken!

De implementatie van CRM is veel meer dan het installeren van de software. De belangrijkst uitdaging de verandering van de bestaande werkwijze en cultuur naar een CRM-cultuur.

In veel organisaties ligt de focus vaak op de software en te weinig op onderlinge gezamenlijke afspraken en procedures. De keuze voor juiste software is belangrijk, maar de wijze waarop een organisatie er vervolgens mee om gaat is cruciaal.