Sinds eind 1999 ben ik werkzaam als consultant en zakelijk coach van en voor MKB-ondernemers. Daarvoor was ik ruim 30 jaar werkzaam in diverse commerciële en leidinggevende functies.

Die ervaring is het fundament voor mijn huidige activiteit, het doorlichten van verkoopprocessen op hun effectiviteit, efficiency en rendement. Ik ondersteun ondernemers als aanjager en sparringpartner bij de ontwikkeling van concrete klantgerichtheid en klantbehoud. Juist op dat terrein zijn er door veel ondernemingen grote stappen te maken.

Implementatie van een CRM-cultuur

Vanaf begin 2000 begeleid ik als extern projectleider CRM-implementaties. Meedenken vanaf het moment dat het Programma van Eisen wordt opgesteld tot en met het geven van de nazorg na de implementatie en in ingebruikname.

In veel organisaties ligt de focus vaak op de software en te weinig op gezamenlijke afspraken en procedures. Mijn ervaring is dat de keuze voor juiste software belangrijk is, maar de wijze waarop een organisatie er vervolgens mee om gaat is cruciaal.