Relatiebehoud is 7 x goedkoper dan acquisitie!

Haalt u voldoende rendement uit uw bestaande klanten? Heeft u daar echt zicht op? En wist u dat veel uw klanten vertrekken zonder dat u het merkt.  En dat, terwijl nieuwe klanten werven 7 x meer kost dan relatiebehoud!

De belangrijkste reden dat klanten vertrekken is gebrek aan aandacht. Bij veel bedrijven krijgen (in het beste geval) alleen de actieve en grote(re) klanten aandacht en vaak ook de klanten met de grootste mond. De rest is vaak nauwelijks of niet (meer) in beeld. Ze vertrekken naar de concurrent en dat is een gemiste kans!

Hoe klantgericht bent u eigenlijk?

Bij veel ondernemingen valt relatiebeheer en klantgerichtheid onder de categorie “wishful thinking”. Hoe eerlijk wilt u zijn ten opzichte van u zelf? Hoe klantgericht bent u eigenlijk? Durft u met droge ogen en ten overstaan van uw medewerkers uit te spreken dat klantbehoud in uw onderneming een speerpunt is? Vraag het uw medewerkers maar eens. Als ze eerlijk tegenover u durven zijn, is hun antwoord vaak een schokkende ervaring.

Wat zijn de feiten over klantbehoud?

Onderzoeken van o.a. loyaliteitsgoeroe Frederick F. Reichheld hebben duidelijk gemaakt dat het verlies van klanten de grootste desinvestering is van vele ondernemingen. Dit is de werkelijkheid:

  • Klantbehoud is 7 x goedkoper dan nieuwe klanten werven!
  • Bedrijven verliezen jaarlijks gemiddeld 25%van hun klanten!
  • Ongeveer 5% minder klantverlies levert een winststijging van 20% en 75% op!
  • Trouwe (loyale) klanten zijn veel winstgevender dan gewone of tevreden klanten!

2 Responses to “Relatiebehoud”


Leave a Reply