Gebrek aan draagvlak is de achilleshiel van CRM

Posted on 11. mrt, 2014 by in Blog

Het ontbreken van draagvlak is achilleshiel van CRM in elke organisatie. Indien er geen of te weinig acceptatie is onder medewerkers (de gebruikers) is, wordt het een regelrechte mislukking. Het is de belangrijkste valkuil die veel in organisaties nog steeds voorkomt. Medewerkers niet of nauwelijks betrekken bij de voorbereiding en implementatie van CRM.

Begin er mee om de gebruikers uit te leggen waarom CRM gebruikt gaat worden. Wat wil de organisatie er mee bereiken  en wat gaan zij er aan hebben. Wat zijn de mogelijkheden en beperkingen, wat mag men verwachten en wat niet. Betrek ze bij het implementatieproces en creëer op die manier betrokkenheid en draagvlak.

Vanuit de directiekamer

Onderschat niet hoe belangrijk het is dat de directie en het management het CRM-proces nauwlettend blijven volgen en sturen. Een veel gemaakte fout is dat de directie te weinig laat merken dat zij het belangrijk vindt en wil dat het een succes wordt. Want waarom zouden de medewerkers de CRM-implementatie moeten ondersteunen als hun baas het kennelijk niet belangrijk vindt?

Tags: ,

Leave a Reply