Klantbehoud is kassa!

08. mrt, 2011 door

Veel ondernemers investeren onevenredig veel in het werven van nieuwe klanten. Terwijl dat nu juist het meest lastige onderdeel is van de verkoop! Je probeert mensen die niet op jou zitten te wachten over te halen om met je in zee te gaan! 

Klantbehoud en relatiebeheer is echt kassa!

Klantbehoud en relatiebeheer is echt kassa. De rekensommen en de feiten ondersteunen dat. Nieuwe klanten werven vergt een investering die 7 x hoger is als voor klantbehoud en relatiebeheer.Een gemiddelde onderneming verliest jaarlijks ongeveer 25% van zijn klanten! Velen merken het niet eens. Als het je lukt om het verlies met 5% in te dammen, is de kans op een winststijging van 25 tot 90% realistisch (afhankelijk per branche en situatie). Onbegrijpelijk dat zo weinig ondernemers inzetten op klantbehoud. Hoeveel geld wil je nog meer verspillen?

Bestaande klanten aan je binden

Waarom niet kiezen voor de weg van de minste weerstand? Waar is de emotie met je klant? Begin nou eens met de focus op klantbehoud en relatiebeheer. Het is veel gemakkelijker en bovendien veel goedkoper. Het ligt toch voor de hand om eerst je bestaande klanten aan je te binden? Met klantbehoud en relatiebeheer bewandel je als ondernemer immers geëffende paden, want het zijn al klanten! Je hoeft ze niet meer te verwerven.

Klantbehoud is vooral een kwestie van willen. Vervolgens zul je het natuurlijk moeten organiseren. Segmenteer je klanten en bepaal welke aandacht je ze structureel wilt geven. Aandacht maakt echt het verschil, daar heb je geen ketting voor nodig!

Tags: ,

5 Reacties op “Klantbehoud is kassa!”

  1. Patricia van Bergeijk 18 mei 2011 at 15:22 #

    Loyaliteit hoeft idd niet zo veel te kosten. Als je het slim aanpakt, kan je zelfs uit de feed back die je krijgt van je klanten je producten zo verbeteren dat ze nog beter afgestemd zijn op je klant. Op die manier wordt klant nog tevredener en trek je ook soortgelijke klanten naar je toe die met hetzelfde probleem worstelen.


Reageer